Gepost door: Johan van Veen | 8 september 2014

Festival Oude Muziek 2014 – zaterdag 6 september

Zaterdag was voor mij de laatste dag van het festival. Ik hoorde opnieuw een concert in de serie met klaviermuziek, ditmaal met de Italiaanse klavecinist Francesco Corti. Weer stond muziek van Fux op het programma. Het is een goede zaak dat deze onderschatte componist tijdens dit festival in het zonnetje is gezet. De uitgevoerde muziek van zijn hand smaakt naar meer, zeker ook het repertoire dat tijdens het slotconcert te horen was. Corti speelde twee partita’s (of suites) die de vermenging van de Franse en de Italiaanse stijl laten zien, die karakteristiek is voor Fux. Ook Corti speelde de Ciaccona in D, die al enkele keren eerder te horen was. De werken van Fux werden afgewisseld met sonates van Haydn. Terwijl Jean Rondeau in zijn recital op vrijdag liet zien hoe Fux’ leerlingen afscheid namen van het contrapunt dat door hem zo vurig gepropageerd werd, toonde Corti aan dat die breuk niet volledig was, in elk geval niet in het oeuvre van Haydn. In de Sonates in A (H XVI,26) en in D (H XVI,37) maakt hij gebruik van contrapunt, zij het op zijn eigen manier. Corti gaf bijzonder fraaie interpretaties; vooral het largo e sostenuto uit laatstgenoemde sonate was erg mooi. Corti had wel haast: vooral in Fux’ partita’s, maar ook in het slotdeel van Haydns Sonate in D lag het tempo wel erg hoog, wat ten koste ging van een duidelijke articulatie.

Het tweede concert dat ik bezocht vond plaats in de Pieterskerk. Daar zongen de dames van het ensemble Discantus onder leiding van Brigitte Lesne liturgische muziek uit Praag van de 12e tot de 15e eeuw. In die tijd ontwikkelde de stad zich tot een internationaal muzikaal centrum. De tradities van Bohemen werden vermengd met invloeden uit verschillende regio’s in Europa. We hoorden stukken in verschillende vormen, zoals antifonen, responsoria en motetten. Sommige waren getropeerd, wat betekent dat nieuwe woorden en zinnen in een bestaande tekst zijn ingevoegd. De inhoud weerspiegelt de groei van de Mariaverering. Daarnaast was er muziek voor de twee Boheemse schutspatronen, Ludmilla en Wenceslaus. Er werd mooi gezongen, maar ik noteerde in enkele stukken die door solostemmen werden uitgevoerd, een paar zwakke momenten in de hoogte van één van de zangeressen. Eén van de kenmerken van uitvoeringen van dit ensemble is het gebruik van bellen. Dat die in de liturgische muziek gebruikt werden staat vast, maar of dat zo vaak gebeurde als hier lijkt me discutabel. Ze waren echt in elk stuk te horen en dat wordt na verloop van tijd een beetje stereotiep. Het concert was echter heel interessant omdat het – net als enkele andere, o.a. van de Schola Gregoriana Pragensis – de luisteraar liet kennismaken met repertoire dat in onze contreien onbekend is.

Mijn laatste concert was het tweede deel van de uitvoering van Bibers Rosenkranz-Sonaten door Gunar Letzbor en Ars Antiqua Austria. Ik heb gisteren zijn interpretatie beschreven en hoef daar niets aan toe te voegen. De laatste vijf sonates zijn minder dramatisch en de interpretatie was daardoor iets minder ‘extreem’ dan vooral de sonates 6 tot 10. Niettemin: ook nu brak Letzbor weer een snaar, na de twee tijdens het eerste concert. De snaren van zijn viool hebben wel het één en ander te verduren door zijn zeer gedreven spel. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hiervoor door de knieën gaat en ik vraag me af of zijn interpretaties tijdens deze twee concerten ook op CD overeind blijven. Ze moeten tenslotte tegen herhaald luisteren bestand zijn. Hoe dan ook, de appreciatie van de toehoorders was groot zoals bleek uit de ovationele ontvangst. Zijn uitvoering van de afsluitende Passacaglia voor vioolsolo was dan ook indrukwekkend. Letzbor heeft heel eigen opvattingen die hij op een overtuigende manier verdedigt. Zulke artiesten moet de oude-muziekwereld koesteren. Hij is één van die musici die je in een volgende editie van het festival graag ziet terugkomen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: