Gepost door: Johan van Veen | 30 augustus 2013

Festival Oude Muziek Utrecht 2013 – donderdag 29 augustus

Vandaag werd de serie met klavecimbelrecitals rond Froberger afgesloten door Laurent Stewart. Hij zette Froberger naast Louis Couperin, die hij in Parijs leerde kennen. Onmiskenbaar beïnvloedden ze elkaar. Stewart begon zijn recital met de Prélude à l’imitation de Froberger, die werd gevolgd door de Suite XXX. Deze suite en ook de Suite XX waarmee hij zijn recital afsloot, werden gisteren ook door Bob van Asperen gespeeld. In voorgaande edities werd door de directie van het festival de keuze van de optredende musici gecoördineerd, zodat niet iedereen dezelfde stukken zou spelen. Dat is dit jaar kennelijk niet gebeurd: gedurende deze serie hebben we verschillende stukken tweemaal gehoord en een groot deel van Froberger’s oeuvre helemaal niet. Natuurlijk kun je de verschillende interpretaties vergelijken, maar ik denk dat de meeste bezoekers daar niet specifiek in geïnteresseerd zijn. Daarbij gaat het ook vaak om details en dat is eerder iets voor specialisten dan voor de ‘gewone’ oude-muziekliefhebber. Gelukkig was er ook wel iets te horen dat we nog niet eerder hadden gehoord: afgezien van de stukken van Louis Couperin – daaronder een korte suite, die eindigde met een mooie chaconne – ook Frobergers Partita Auff der Maÿerin. Als je al een vergelijking met Van Asperen wil maken, dan zou je kunnen zeggen dat in de langzame delen Stewart wat tragere tempi heeft. Die zijn soms op de grens: de Méditation sur ma mort future die de Suite XX opent, werd zeer langzaam gespeeld. Soms leek de muziek bijna stil te staan. Dat gaat me wat te ver, maar Stewarts spel zorgde ervoor dat het niet saai of sentimenteel werd. Zijn spel is poëtisch en heeft zeggingskracht. Daardoor werd zijn recital een mooie afsluiting van een interessante serie.

Gisteren hoorden we instrumentale muziek uit de tijd van Ciconia door Les Hautz et les Bas. Dat was een nogal luidruchtige affaire, door de luide blaasinstrumenten die dit ensemble bespeelt. Een heel ander geluid klonk vandaag in Vredenburg Leeuwenbergh van het ensemble Tasto Solo, dat zich specialiseert in muziek voor toetsinstrumenten uit de middeleeuwen en renaissance. Er is maar weinig specifieke klaviermuziek uit die tijd overgeleverd. De manuscripten met zulke muziek die bekend zijn, zoals het Buxheimer Orgelbuch, laten zien welke muziek gespeeld werd en hoe bestaande stukken voor toetsinstrumenten bewerkt werden. Tasto Solo speelde muziek uit een aantal overgeleverde bronnen en voegde daaraan eigen bewerkingen toe, die gebaseerd zijn op overgeleverde voorbeelden. In het programma waren componisten als Ciconia, Dufay en Binchois vertegenwoordigd. Eén van de gespeelde stukken was Dufays Se la face ay pale. Zo’n bekend stuk geeft een indruk van de manier waarop spelers uit die tijd muziek bewerkten. Op orgel, organetto, clavisimbalum en harp speelden de leden van het ensemble een bijzonder boeiend programma. Tasto Solo is één van de interessantste ensembles op het gebied van middeleeuwen en renaissance en het is niet meer dan terecht dat ze nu al voor de derde keer in Utrecht te gast waren, de twee eerste keren in het Netwerk. Hopelijk komen ze snel terug.

Bij mijn weten was het Russische barokorkest Pratum Integrum voor de eerste keer in Utrecht te gast. In ieder geval had ik het niet eerder gehoord, althans niet live. Via CDs timmert het flink aan de weg, onder andere door een project waarbij de complete orkestsuites van Telemann worden opgenomen. Eén van die suites stond op het programma van het tweede deel van het concert in de Geertekerk, samen met een concert voor twee violen. Beide werden kregen bevlogen en technisch gave interpretaties. Het concert opende met twee sonates uit de bundel Armonico tributo van Georg Muffat. Die werden heel goed gespeeld, maar soms vond ik de aanpak een beetje te bits en bijna agressief. Ik vraag me af of iets meer elegantie hier niet op haar plaats zou zijn. Heel interessant was het Concerto da camera in C van Theodor Schwartzkopff (1659-1732) dat diverse episodes voor groepen van instrumenten bevat, zoals twee hobo’s en fagot en trompet. De kwaliteit is zodanig dat zijn oeuvre wel nader onderzocht zou mogen worden, ook al is dat helaas klein. Hier en daar liet de intonatie iets te wensen over, maar over het geheel genomen was dit concert zeer onderhoudend. Pratum Integrum horen we hopelijk vaker in Utrecht.

Waarschijnlijk was ook het Spaanse ensemble Los Músicos de su Alteza, geleid door Luis Antonio González, voor het eerst in het festival te horen. Recent heb ik twee CDs van dit ensemble gerecenseerd, waarover ik enthousiast was. Mijn indrukken van die CDs werden tijdens het concert bevestigd. Op het programma stond muziek van Spaanse componisten uit de tijd van de Vrede van Utrecht. In verschillende concerten tijdens het festival is de wederzijdse beïnvloeding van nationale stijlen belicht. In de Spaanse barokmuziek is de invloed van de Italiaanse stijl onmiskenbaar, terwijl tegelijkertijd de typisch Spaanse opbouw van een vocaal werk – waarin ook steeds coplas – gehandhaafd wordt. Op het programma stonden stukken van Francisco Valls, José de Torres en Sebastián Durón. Om de Italiaanse invloed te onderstrepen klonk een triosonate van Corelli, terwijl het concert met een stuk in zuiver Spaanse stijl werd afgesloten, een seguidillas y fandango van José de Nebra, een componist van een volgende generatie. Het ensemble had de beschikking over twee voortreffelijke zangers, de sopraan Olalla Alemán en de tenor José Pizarro. Laatstgenoemde gaf een mooie theatrale interpretatie van Bosques umbrosos, een cantada humana van José de Torres. Alemán zong prachtig in diens Salve Regina. De Spaanse muziek van de barok is relatief onbekend, maar met ensembles van deze kwaliteit komt dat nog wel goed. Ook dit ensemble zou ik graag snel weer terugzien.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: