Gepost door: Johan van Veen | 8 april 2010

De winter van Radio 4

Op 1 februari j.l. is Radio 4 overgegaan op een nieuw uitzendschema. Daar was in de voorafgaande maanden al het nodige over te doen geweest. Daarbij ging de meeste aandacht uit naar de verdwijning van Viertakt Vroeg, als gevolg waarvan Hans Haffmans het veld moest ruimen en werd veroordeeld tot een uurtje plaatjesdraaien om drie uur ’s middags.

Maar ook de hoofdtaak van een klassieke zender, het uitzenden van ‘levende muziek’, ging op de schop. De middagconcerten zijn met een uur bekort – het direct gevolg van de bestraffing van Haffmans – en daardoor worden veel concerten slechts gedeeltelijk uitgezonden. Soms klinken in een middagconcert fragmenten uit vier verschillende opnamen.

Bovendien heeft men het onzalige idee gehad aan die concerten per week een thema mee te geven. Dat leidt onvermijdelijk tot eenzijdigheid. Met een thema als ‘de Groupe des Six’ kun je niet veel kanten uit. Met oude muziek kun je het in elk geval niet verbinden. En juist de liefhebbers van oude muziek wordt nogal tekort gedaan. Want sinds 1 februari is vrijwel geen enkel middagconcert gevuld met oude muziek. De week voor Pasen was gewijd aan de ‘Goede Week’ en daardoor werd er meer dan gemiddelde aandacht aan oude muziek besteed. Maar dat was een uitzondering die de regel bevestigde.

Nu hield de aandacht voor oude muziek op Radio 4 ook in het verleden niet echt over. Daarom was het een substantiële verbetering toen een aantal jaren geleden de middagconcerten op woensdag exclusief hieraan werden gewijd. Helaas is de kwaliteit van dit programma, ‘AVRO Authentiek’ geheten, er in de loop van de jaren niet op vooruit gegaan, vooral niet sinds men om onduidelijke redenen besloot de ‘sandwich-formule’ toe te passen. En ook in dat programma werden de uitgezonden concerten steeds vaker gekortwiekt.

Maar afgezien daarvan, je kreeg dan in elk geval oude muziek in concertopnamen te horen. Maar sinds het overlijden van AVRO Authentiek worden eigenlijk alleen in de tweede helft van de woensdagavond nog concerten met oude muziek geprogrammeerd. Met een beetje geluk heeft de Vrijdag van Vredenburg nog wat te bieden en een enkele keer is er een barokopera op de zaterdagavond. Maar dat zijn allemaal incidenten. Er is geen structurele aandacht meer voor een belangrijk segment van het concertleven, dat zich in de belangstelling van een omvangrijk publiek mag verheugen.

Ik meen begrepen te hebben dat men met het nieuwe schema ernaar streefde dat de luisteraar alle dagen op een bepaald tijdstip hetzelfde soort muziek te horen zou krijgen. Dat is dan goed gelukt. Maar als je smaak een beetje afwijkt van het repertoire dat de middagconcerten nu domineert – globaal genomen muziek uit de periode 1800 tot 1920 -, heb je op Radio 4 niets te zoeken.

Als het de bedoeling van de redactie van Radio 4 was een zo breed mogelijk publiek te bedienen, dan is men daarin niet geslaagd. Want wie vooral geïnteresseerd is in oude muziek blijft sinds 1 februari in de kou staan. Volgens de kalender mag dan eindelijk de lente zijn aangebroken, voor de liefhebbers van oude muziek is het op Radio 4 nog steeds winter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: