Gepost door: Johan van Veen | 25 maart 2010

Moratorium

Men heeft het nogal eens over de crisis van de platenindustrie. Meestal gaat het dan over de populaire sector. De verkopen dalen en de platenmaatschappijen komen steeds vaker in de problemen.

Maar ook aan de klassieke sector gaat de misère niet voorbij. Vooral grote platenmaatschappijen stoten de klassieke afdeling helemaal af en regelmatig worden kunstenaars aan de dijk gezet. Maar als je de lijsten met nieuw uitgebrachte opnamen ziet, zou je niet zeggen dat er  van een crisis sprake is.

En dat is nu juist het probleem: er verschijnen veel overbodige uitgaven. De catalogus vermeldt vele tientallen opnamen van de grote symfonische werken van de 19e eeuw. Zit er echt iemand te wachten op de 80e opname van een symfonie van Beethoven? En is er echt behoefte aan de 50e Winterreise van Schubert?

In de oude muziek lijkt de situatie gunstiger. In het repertoire dat vóór 1800 is ontstaan zitten veel meer witte plekken dan in het latere repertoire. Er is ook gewoon veel meer repertoire, omdat er in de 17e en 18e eeuw veel meer gecomponeerd werd. En dan te bedenken dat er nog heel veel verloren is gegaan.

Misschien zijn specialisten op het gebied van de oude muziek ook wat avontuurlijker en meer geneigd het onbekende op te zoeken. Dat klopt ook wel: er verschijnen regelmatig opnamen met repertoire dat nooit eerder is opgenomen. Maar de kwalen van de ‘traditionele’ muziekpraktijk gaan ook de wereld van de oude muziek niet voorbij.

Ooit zei Frits Bloemink, die tot voor kort het middagconcert op Radio 4 presenteerde, dat de motetten van Bach niet erg bekend zijn. Bliijkbaar was hij een tijd op vakantie geweest, want de lijst met opnamen is lang. Je zou denken dat de markt wel verzadigd zou zijn. Maar daar denken de dames en heren musici kennelijk anders over en hun platenmaatschappijen blijkbaar ook. Want de lijst wordt nog steeds langer.

Op mijn site heb ik al eens een aantal opnamen besproken die kort na elkaar verschenen waren. Inmiddels staan er weer vijf nieuwe opnamen in m’n kast. Voegen die iets toe aan wat al op de markt is? Ik heb ze nog niet beluisterd, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat al die vijf uitvoeringen iets essentieels toevoegen aan het bestaande.

Inmiddels dreigt dus zo hetzelfde probleem te ontstaan dat vooral de symfonische sector aankleeft: steeds maar meer van hetzelfde. Met Bachs Brandenburgse Concerten is het niet beter. Ook daarvan is recent weer een handvol nieuwe opnamen verschenen. Eén ervan is van Trevor Pinnock. Gevraagd waarom hij die concerten nog eens opgenomen heeft, zei hij dat hij dat graag wilde. Maak dan een privé-opname, zou je zeggen. Wat heeft de gemiddelde muziekliefhebber met de voorkeuren van individuele musici te maken?

Het gevolg is een verzwakking van de markt waardoor uiteindelijk de productie van opnamen met onbekend repertoire ook in het gedrang kan komen. Misschien moeten de musici in de wereld van de oude muziek – of de platenmaatschappijen – eens afspreken dat ze bepaalde muziekwerken de komende vijf jaar niet gaan opnemen en uitbrengen.

Zoals daar zijn: Bachs Brandenburgse Concerten en motetten, de Matthäus-Passion en de Goldbergvariaties (dat loopt ook de spuigaten uit), Händels Messiah, Pergolesi’s Stabat mater – om me tot de duidelijkste voorbeelden te beperken. Een moratorium op het uitbrengen van standaardrepertoire – dat lijkt me wel wat.

Advertenties

Responses

  1. In 1974 kocht ik een LP met twee suites van Telemann, in a en in f. Ja, inderdaad, de inmiddels overbekende suite voor blokfluit en orkest. Het was een opname, weet ik inmiddels, uit 1966. Het zou me niet verbazen, als die bij dat zaakje in Slotervaart 8 jaar op de plank heeft gestaan.
    Het zaakje is niet meer, en Fame houdt geen CDs meer op lange termijn op voorraad. Er komt gewoon te veel bij. Toch moet je vrezen, dat met een moratorium de ‘Verbrande Concerten’ (Maarten ’t Hart) opeens niet meer verkrijgbaar zijn.
    Ooit kocht ik op Goede Vrijdag Herreweghe Mattheus I. Zegt de ene verkoper tegen de andere ‘Je hoeft hem niet bij te bestellen hoor, het is een seizoensartikel’.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: